Ajankohtaista

Metroliikenne käynnistyi normaalisti: Mipron asetinlaite ohjaamaan koko metrolinjaa

Mipron toimittama asetinlaitejärjestelmä ja käytönohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingin metrolinjalla Ruoholahdesta itään yhden viikonlopun mittaisen liikennekatkon aikana 11.-13.1.2019.

Metron asetinlaitteen vaihtotyö sujui suunnitelmien mukaan ja metroliikenne on tänään päässyt käynnistymään normaalisti aikataulussaan. Ensimmäinen matkustajajuna lähti liikkeelle Itäkeskuksesta Vuosaareen kello 4.54.

Mipron toimittama asetinlaitejärjestelmä ja käytönohjausjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingin metrolinjalla Ruoholahdesta itään yhden viikonlopun mittaisen liikennekatkon aikana 11.-13.1.2019. Poikkeuksellisen tiukka aikataulu tällaiselle käyttöönotolle vaati huolellista valmistautumista, testausta ja harjoittelua etukäteen. Haasteista huolimatta käyttöönotto saatiin päätökseen onnistuneesti ja pääkaupunkiseudun liikenteelle oleellisen tärkeä metrolinja käynnistyi maanantaiaamuna 14.1. suunnitelman mukaisesti.

”Asetinlaitteen vaihtotyö sujui hyvin ja pääosin suunnitelmien mukaisesti. Ennakkoon tehty valmistautuminen ja henkilöstön sitoutuminen hankkeeseen niin meillä HKL:ssä kuin asetinlaitteen toimittajalla Miprolla on ollut tässä avainasemassa”, kiittää HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Tulevien päivien aikana järjestelmään tehdään vielä pieniä päivityksiä, mutta näillä ei ennakoida olevan vaikutusta matkustajaliikenteeseen.

Vaihto oli iso ponnistus molemmille organisaatioille, joiden yli 150 asiantuntijaa työskentelivät koko viikonlopun asetinlaitteen vaihdon parissa paikan päällä Helsingissä muun muassa laitetiloissa, radalla ja liikenteenohjauksessa.

”Metrolinjan asetinlaitejärjestelmän vaihtaminen näin lyhyen katkon aikana on poikkeuksellista ja vaatii tekijöiltä rautaista ammattitaitoa ja osaamista”, toteaa projektipäällikkö Erno Nieminen Miprosta.

”Rautatieurani aikana olen ollut mukana monenlaisissa käyttöönotoissa. Tämä oli kuitenkin ainutlaatuinen laajuudeltaan tällaisella aikataululla toteutettuna. Käyttöönotossa oli todella hyvä tiimi, joka toimi mahtavasti yhteen. Kaikkien tavoitteena oli saada metroliikenne maanantaiaamuna aikataulun mukaisesti liikkeelle”, kuvaa Mipron projektitoimintojen johtaja Suvi Hyyryläinen työntäyteistä viikonloppua.

Käyttöönottoa edelsi kuukausien mittainen testausvaihe, jossa varmistettiin, että olemassa olevat ratalaitteet ja niihin rakennetut rajapinnat toimivat uuden asetinlaitteen kanssa ja täyttävät korkeimmat turvallisuusvaatimukset.

Nyt koko metrolinjalla on käytössä yksi, yhteinen asetinlaite. Se helpottaa ennen kaikkea liikenteenohjauksen työtä ja sitä kautta häiriönhallintaa.

”Metroliikenteen häiriöistä palaudutaan nyt todennäköisesti hiukan nopeammin ja helpommin kuin aiemmin. Muun muassa Ruoholahdessa parisen vuotta suljettuna ollut kääntöraide on viikonlopun aikana pystytty palauttamaan liikenteen poikkeustilanteissa hyödynnettäväksi. Muiltakin osin liikenteen hallinta kantametron alueella on jatkossa aiempaa joustavampaa”, sanoo Artturi Lähdetie.

Asetinlaitteen vaihdon yhteydessä tehtiin parannuksia myös junia ohjaavaan ATS-järjestelmään (Automatic Train Supervision). Tämä mahdollistaa parannuksia myös matkustajainformaatiojärjestelmään, esimerkiksi laiturinäyttöjen kautta näkyvät junien saapumisajat ovat aiempaa täsmällisempiä. Uusi asetinlaite mahdollistaa myös uusien matkustajainformaatiopalvelujen tuottamisen.

Metron Roihupellon varikon asetinlaite tullaan vaihtamaan 25.-27.1. metrolinjan asetinlaitteen kanssa samaan Mipron järjestelmään. Varikon asetinlaitteen vaihdon ei ennakoida aiheuttavan muutoksia matkustajaliikenteeseen.

Käyttöönotto numeroina

  • 21 km rataa
  • 17 asemaa
  • 822 ulkolaitetta
  • yli 3 280 kytkentäliitintä
  • 6 testipistettä
  • 2000 testicasea
  • yli 150 henkilöä
  • yli 100 km radalla kävelyä ulkolaitteiden tarkastuksessa

Lisätiedot:

  • HKL, infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, p. 040 673 1602
  • Mipro Oy, projektitoimintojen johtaja Suvi Hyyryläinen, p. 044 749 1216




Mipro on raideliikenteen ja teollisuuden järjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Mipron järjestelmiä käytetään rautatie- ja metroliikenteen sekä teollisuusprosessien turvallisuuden hallinnassa ja vesi- ja energiahuollon prosessien ohjauksessa. Kasvavan yrityksen kotipaikka on Mikkeli, ja yhtiö toimii globaaleilla markkinoilla. Yhtiön asiakkaita Suomessa ovat esimerkiksi Liikennevirasto, HKL ja lukuisat vesi- ja energiahuollon yhtiöt.

  • Jaa tämä sivu: