Jukka Orava, Design Engineer

”ei rautatietekniikka avaruustiedettä ole, vaikka siinä tiukat turvasäädökset onkin.”

Jukka työskentelee Mipron Rail traffic -toimialalla suunnitteluinsinöörinä. Hän suunnittelee turvalaitejärjestelmään logiikkaohjelmia, joilla ohjataan esimerkiksi rautatieopastimia tai vaihteen kääntymistä raiteella. Itse Jukka kuvaa työtään koodaamiseksi, jossa valmiita ohjelmakomponentteja kootaan uudestaan siten, että ne palvelevat tiettyä asemaa. ”Työn haasteena on tehdä mahdollisimman vähän virheitä”, toteaa Jukka. ”Tähän päästään, kun vältetään mahdollisimman pitkälle käsityötä ja annetaan tietokoneen hoitaa rutiinitehtävät. Itse keskitytään varsinaiseen sovelluskohteeseen ja sen erityisvaatimuksiin.”



Jukka tuli Miprolle töihin syksyllä 2009. Muutto takaisin kotikonnuille kahdeksan Etelä-Suomessa vietetyn vuoden jälkeen soveltui tuolloin hyvin elämäntilanteeseen. Jukalla oli taustalla työura tietotekniikka-alan yrityksissä ja Miprolle tulo olikin loikkaus aidan yli. ”Aikaisemmin tein perinteistä ohjelmointia ja nyt hyppäsin automaatiosuunnittelun maailmaan. Kiinnostus automaatioon toki jäi elämään opiskeluajoilta, mutta pääaineena minulla oli tietotekniikka.”

Mutta haasteista selviää tutkimalla ja ihmettelemällä sekä aktiivisesti kyselemällä ja tekemällä. ”Rautatietekniikka on tarkkaan määriteltyä ja siinä on tiukat turvallisuusmääräykset, mutta ei se mitään avaruustiedettä kuitenkaan ole, kunhan on avoin mieli ja halu oppia uusia asioita”, toteaa Jukka.

Miprolle Jukka sanoo nostavansa hattua, kun yritys on menestynyt näin hyvin Mikkelissä. Menestyksen taustalla on hänen mielestään se, että Mipro on osannut pitää hyvää huolta asiakkaistaan. On tarjottu joustavia järjestelmäratkaisuja, joissa otetaan asiakkaan tarpeet aidosti huomioon. Rautatiealalla Suomen markkinat alkavat täyttyä, joten Jukka toivoo, että Mipro aloittaa kansainvälisen toiminnan. Hän on valmis lähtemään ulkomaan projekteihin, sillä hänellä on niistä melkoisesti kokemusta aikaisemmasta työelämästään. Jukan mottona on ”olen valmis kaikenlaisiin työtehtäviin, kun käsky käy ja tarve vaatii”.