TAKO - Länsi-Suomen kauko-ohjauksen modernisointihanke, 2014 - 2019

Mipro toimitti yhtenäisen liikenteenohjausympäristön ja kehittyneet automatiikkatoiminnot Länsi-Suomen kauko-ohjauksen modernisointiin. Projekti sisälsi sekä nykyiset että uudet rataosuudet alueella, joka kattaa noin neljäsosan Suomen rataverkosta. Ratakilometrejä alueella on noin 1400. Ohjausjärjestelmän toiminta-alueella on valvottavia ja ohjattavia elementtejä runsaat 10 000 kappaletta: muun muassa 1900 opastinta ja 1250 vaihdetta.

Mipron liikenteenohjausjärjestelmä integroitui saumattomasti eri toimittajien asetinlaitejärjestelmiin, joita ohjattavalla alueella on käytössä lukuisia kuudelta eri toimittajalta. Järjestelmä liittyy lukuisilla rajapinnoilla myös Liikenneviraston muihin liikenteenhallintajärjestelmiin; Mipro toteutti mittavan integraation muun muassa kansalliseen koko maan kattavaan LIIKE-liikenteenhallintajärjestelmään. Järjestelmä on sijoitettu Tampereen Viinikkaan rakennettuun uuteen liikenteenohjauskeskukseen.


Mipron liikenteenohjausjärjestelmän modulaarinen rakenne mahdollisti joustavan projektitoteutuksen vaiheittain vuosina 2014–2019. Järjestelmä sallii muutokset ja teknologiapäivitykset tarpeen mukaan, samoin järjestelmän ja ohjelmistojen laajuus on sovitettavissa tarpeisiin ja ympäristöihin. Kehittyneiden automatiikkatoimintojen lisäksi Mipron TMS-järjestelmä sisältää monipuoliset simulointityökalut koulutukseen ja liikennetilanteiden simulointiin koko ohjausalueella.

toimitustilanne

TAKO-alueen liikenteenohjausjärjestelmä otettiin käyttöön seitsemässä vaiheessa ja liikenteenohjaus siirtyi vaiheittain Tampereen Viinikkaan rakennettuun uuteen liikenteenohjauskeskukseen.

TAKO-alueen ensimmäiset rataosuudet otettiin käyttöön syksyllä 2015 välillä Rauma–Tampere ja Pori–Tampere sekä Turku–Toijala. Tampereen ratapihan ohjaus TAKO-järjestelmän kautta alkoi aikataulun mukaisesti joulukuussa 2016 uudesta Viinikan ohjaussalista. Tuolloin otettiin käyttöön myös rataosuus Jyväskylä–Tampere.

Vuoden 2017 aikana otettiin käyttöön rataosat Pieksämäki–Jyväskylä, Jyväskylä–Äänekoski, Jyväskylä–Orivesi (Tampereen suuntaan), Jyväskylä–Seinäjoki, Seinäjoki–Vaasa ja Seinäjoki–Kaskinen.

Rataosuus Riihimäki-Tampere otettiin käyttöön vuoden 2019 alussa, ja Seinäjoen ratapiha ja rataosuus Seinäjoki-Tampere toukokuussa 2019.